Een concept project ontworpen in mijn vrije tijd. Een fictief bedrijf genaamd Dazzlepack. Een app om als zzp-er pakketjes te kunnen en met de keuze uit meerdere vervoerders.
UI/UX Design
Research
September 2022
Brainstormen
Design
User feedback
Boven afgebeeld: een snelle blik op een aantal schermen vanuit de pakketjes app.
Dit ontwerp en proces zijn voor een zelfbedachte app, gebaseerd op kennis en skills die ik heb opgedaan tijdens mijn werkervaring in de afgelopen jaren. En daarmee ook weer extra ervaring op te doen.
Het idee van de app is om het proces van pakketten versturen voor zzp’ers te vereenvoudigen en te stroomlijnen.
De centrale vraag voor dit project was dan ook: Waar ervaren zzp’ers en kleine bedrijven momenteel moeilijkheden bij het versturen van pakketjes, en welke drempels ervaren zij bij bestaande softwarepakketten?”
Omdat het idee gebaseerd is op mijn werkervaring van de afgelopen jaren, ben ik gestart met het bedenken van een concept. Het idee om pakketten te verzenden sloot hier goed bij aan. Ik heb dit idee eerst uitgeschreven om het als basis te gebruiken voor de schermen van de app.
Het uitgangspunt van de app is als volgt:
‘Als eigenaar van een klein bedrijf wil ik mijn pakketten efficiënt verzenden naar mijn klanten. Ik wil de mogelijkheid hebben om meerdere pakketten tegelijk te versturen en snel verzendlabels te kunnen genereren.’
Voor de app zijn een aantal flows uitgedacht die samen de app zullen vormen. Per flow zijn de designs uitgewerkt doormiddel van schetsen en digitalisatie van de ontwerpen. De flows zijn als volgt.
Naast designs maken hoort het maken van een prototype er ook bij. Hier van heb ik een schermopname gemaakt.
Omdat dit als concept begon, heb ik na de eerste digitale versie feedback gevraagd aan bedrijven die veel met pakketten werken. Al snel bleek dat veel bedrijven een veelgebruikte oplossing genaamd Sendcloud gebruiken. Sendcloud integreert met online systemen om gegevens op te halen waarmee klanten verzendlabels kunnen genereren en afdrukken voor hun pakketten. Ook biedt het de mogelijkheid om handmatig labels voor pakketten aan te maken.
De feedback op mijn app was als volgt:
De uitstraling van de app werd beschreven als mooi, eenvoudig en overzichtelijk. Het had een duidelijke flow en de items waren goed vindbaar. Door de eenvoudige functies sluit dit goed aan bij kleinere bedrijven en zzp’ers. Veel andere apps zijn vaak te groot en te uitgebreid voor zulke bedrijven.
Een van de apps die momenteel door velen gebruikt wordt, is de webapplicatie Sendcloud. Deze biedt onder andere functies aan die ook in mijn app ontwerp voorkomen, maar werkt ook met integraties vanuit webshops. Daarnaast heeft Sendcloud nog vele andere functies, waardoor het vooral interessant is voor grotere bedrijven. Wel gaven gebruikers aan dat er een specifieke app mist bij Sendcloud
Een van de punten die als positief werd ervaren van deze app was bij het handmatig invoeren van een verzending. In de app kun je nu meerdere adressen voor één pakket soort in een keer invullen. Dit scheelt tijd. Daarnaast biedt een app de mogelijkheid om barcodes te kunnen scannen, wat als toegevoegde waarde gezien kan worden.
Als eerste zou een integratie met webshops veel toevoegen. Hierdoor kunnen bestellingen en bijbehorende adressen direct worden opgehaald en gebruikt voor het genereren van verzendlabels. Verder zou een uitbreiding met een retourproces een waardevolle toevoeging zijn, vooral als hierbij barcodes gescand kunnen worden. Als laatste zou het handig zijn om bij handmatige verzendingen prijzen vooraf te kunnen zien, zodat je de meest voordelige optie kunt kiezen.
Met deze input en feedback van potentiële gebruikers zal er mogelijk een onderzoek gestart kunnen worden naar onder andere Sendcloud en wat zij bieden voor kleine bedrijven. Verder zou ik opnieuw in gesprek gaan met meerdere zzp’ers om het proces nog beter in kaart te brengen en te achterhalen waar een app daadwerkelijk een toevoeging kan zijn in het proces van het versturen van pakketten, en hoe dit zo makkelijk mogelijk gemaakt kan worden.
Na het onderzoek zou er een nieuwe design iteratie gepland kunnen worden, gevolgd door testen met de doelgroep.