Louca Ruhe - UI/UX Designer

Luminous Digital Design

Voor mijn eigen zzp-bedrijf was ik op zoek naar een logo dat mijn bedrijf goed zou vertegenwoordigen en een professionele uitstraling zou geven.

Mijn rol

Graphic design
Research

Jaar

April – Juli 2022

Proces

Brainstorm & Research
Logo design
Feedback

Boven afgebeeld: Inspiratie voor het logo

Achtergrond

De naam Luminous is gekozen omdat deze dezelfde betekenis heeft als mijn naam: licht. Met dit in gedachten ben ik begonnen met het ontwerpen van mijn logo.

Probleemstelling

Dit is de naam van mijn freelance bedrijf. Voorheen stond het bekend als LR Web Creations, maar sinds 2022 heeft het een meer pakkende naam gekregen. Naast de nieuwe naam had het ook behoefte aan een nieuw logo, en dat heb ik zelf ontworpen.

Project briefing

Het onderzoek begon met het woord “Luminous” als uitgangspunt. De eerste stap was het maken van een woordweb om te verkennen welke associaties en woorden bij me opkwamen. Enkele van deze woorden waren neonlicht, het Noorderlicht en fluorescerend. Met deze woorden als inspiratie ben ik verder onderzoek gaan doen.

Tijdens dit onderzoek heb ik gekeken naar afbeeldingen die geassocieerd worden met het woord “Luminous” en ook met de woorden uit mijn woordweb. Daarnaast heb ik kleuren onderzocht en hun betekenissen. De kleur turquoise sprong eruit vanwege de betekenissen: verfrissend, vertrouwelijk, creativiteit, evenwichtig en vriendelijk. De resultaten van mijn onderzoek sloten perfect aan bij mijn visie voor het bedrijf en de gedachte achter de naam.

Met deze bevindingen heb ik een moodboard samengesteld, wat de basis vormde voor het ontwerp van het logo.

Logo Design

Na het bekijken van verschillende voorbeelden en het opdoen van inspiratie, ben ik begonnen met schetsen. Hieruit zijn verschillende ideeën voortgekomen. Deze schetsen heb ik voorgelegd aan diverse vrienden en familieleden, waarbij ik het verhaal achter de betekenis heb verteld. Uiteindelijk zijn er 3 favoriete ontwerpen gekozen, waarvan digitale varianten zijn gemaakt.

Schetsen

Hi-Fi design

Feedback

Met de digitale varianten van de logo’s ben ik opnieuw naar mijn vrienden en familie gegaan voor feedback. De variant waarbij de tekst in een cirkel stond, werd gewaardeerd, maar het element erachter viel te veel weg. Bij de variant waarbij het element de letter “O” vormde in het woord, ervaarden ze ook dat het element niet goed tot zijn recht kwam.

De voorkeur van de meesten ging uit naar de variant waarbij het element aan de linkerkant stond en de tekst rechts ervan. Hierbij was er een goede balans tussen beide onderdelen, waarbij elk element voldoende ruimte kreeg om op te vallen.